قوانین اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن اعلام شد؛ رویارویی بدون برگه تقلب

نامزدهای واجد شرایط برای شرکت در مناظره شبکه سی‌ان‌ان باید در چهار نظرسنجی ملی جداگانه دست‌کم ۱۵ درصد آرا را کسب کرده باشند

کمتر از دو هفته مانده تا اولین مناظره دو نامزد اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مورد توافق کارزار ترامپ و بایدن در این زمینه جزئیات بیشتری را منتشر کرد.

این مناظره که قرار است روز ۲۷ ژوئن در آتلانتا و با اجرای جیک تاپر و دانا باش، از مجریان سی‌ان‌ان، برگزار شود، اولین رویارویی مستقیم جو بایدن رئیس‌جمهوری فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ است.

پیش‌تر اعلام شده بود که هر دو نامزد دعوت شبکه سی‌ان‌ان را پذیرفته‌ و با قوانین و قالب مناظره نیز موافقت کرده‌اند.

بنا بر اعلام این شبکه، مناظره ۹۰ دقیقه‌ است و دو وقفه تبلیغاتی خواهد داشت و کارکنان ستاد انتخاباتی ممکن است در این مدت با نامزد موردنظرشان تعامل نداشته باشند.

هر دو نفر موافقت کرده‌اند که پشت تریبون‌های متحد‌الشکل قرار بگیرند اما اینکه هر کس پشت کدام تریبون بایستد، با شیر یا خط مشخص می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میکروفون‌ها در طول مناظره، جز هنگامی که نوبت صحبت کردن هر نامزد است، خاموش‌اند. بایدن و ترامپ نمی‌توانند هیچ وسیله یا یادداشت از پیش‌نوشته‌شده‌ای همراه داشته باشد اما به هرکدام قلم و کاغذ و یک بطری آب داده می‌شود.

برخی شیوه‌های این مناظره با مناظرات قبلی متفاوت است؛ از جمله اینکه مخاطبان در استودیو حضور نخواهند داشت. در عین حال بنا بر اعلام این شبکه، ناظران مانند گذشته «از همه ابزارهایی که در اختیار دارند، برای کنترل زمان‌بندی و تضمین یک بحث متمدنانه استفاده خواهند کرد».

نامزدها پیش از حضور در مناظره سی‌ان‌ان باید شرایط مندرج در ماده ۲ بخش اول قانون اساسی ایالات متحده را برای خدمت به عنوان رئیس‌جمهوری داشته باشند. به غیر از بایدن و ترامپ، رابرت اف کندی جونیور، کرنل وست و جیل استین، از احزاب غیر عمده (کوچک‌تر یا مستقل) هم که در انتخابات شرکت می‌کنند، باید شرایط مندرج در این ماده (متولد ایالات متحده و مقیم آمریکا و داشتن حداقل ۳۵ سال سن) را داشته باشند.

شرکت‌کنندگان همچنین باید درخواست رسمی‌شان برای نامزدی را به کمیسیون انتخابات فدرال ارسال کرده باشند؛ اقدامی که هر پنج نفر تاکنون انجام داده‌اند.

از سوی دیگر همه شرکت‌کنندگان در مناظره‌ باید در تعداد کافی رای‌‌گیری ایالتی برای رسیدن به آستانه ۲۷۰ رای الکترال برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شوند و در چهار نظرسنجی ملی جداگانه از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده یا احتمالی که مطابق استانداردهای سی‌ان‌ان باشد، دست‌کم ۱۵ درصد آرا را کسب کرده باشند.

نظرسنجی‌هایی که این استانداردها را براورده می‌کنند، آن‌هایی‌اند که فاکس نیوز، سی‌بی‌اس نیوز، ای‌بی‌سی نیوز، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی نیوز، نیویورک تایمز/کالج سیه‌نا، واشینگتن پست، وال استریت ژورنال و چند دانشگاه برگزار می‌کنند.

اگرچه در مورد رابرت اف کندی این موضوع غیرممکن نیست، کارشناسان می‌گویند احتمال کمی وجود دارد نامزدهایی غیر از بایدن و ترامپ تمام این شرایط را داشته باشند. کندی تاکنون در سه نظرسنجی واجدشرایط دست‌کم ۱۵ درصد رای‌ها را به دست آورده است. او در حال حاضر در شش ایالت در رای‌گیری حضور دارد و برای دریافت ۸۹ رای کالج الکترال واجد شرایط است.

پیش از این، جو بایدن و دونالد ترامپ به عنوان رقبای اصلی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، توافق کرده بودند به فاصله سه ماه در دو مناظره انتخاباتی تلویزیونی که شبکه‌های سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی در ماه‌های ژوئن و سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌کنند، حضور یابند.

این مناظر‌ات که از مهم‌ترین رخداد‌ها در تقویم سیاسی آمریکا محسوب می‌شوند، برای میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی که هنوز برای انتخاب بین دو نامزد اصلی تصمیم قطعی نگرفته‌اند و نیز آن گروه از آمریکایی‌ها که درباره سن بالای بایدن و ترامپ نگرانی‌هایی دارند، اهمیت و تاثیر‌گذاری بالایی خواهند داشت.

این مناظرات اولین رویارویی تلویزیونی نامزدها در انتخابات امسال خواهد بود که شبکه‌های خصوصی برگزار می‌کنند. از زمان آغاز مناظرات انتخاباتی در سال ۱۹۶۰ که تاثیر و قدرت رسانه را در تاثیرگذاری بر افکار عمومی نشان داد، تا امروز، این نوع مناظرات مستقیم را شبکه‌های تلویزیونی معتبر ایالات متحده برگزار می‌کنند. 

تا پیش از تشکیل کمیسیون انتخابات در سال ۱۹۸۷، مناظرات سال‌های ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ را اتحادیه زنان رای‌دهنده آمریکا سازماندهی می‌کرد.

بیشتر از جهان